יד אליהו כי טוב
  • ראשי
  • עלינו
    • על ההוצאה
    • על אליהו כי טוב
  • דפי עבודה
  • חנות הספרים
  • מאמרים
  • צור קשר
  • 0 פריטים0.00 ₪
  • דף הבית
  • על ההוצאה
  • על אליהו כי טוב
  • חנות הספרים
  • מאמרים
  • צור קשר
יד אליהו כי טוב
  • ראשי
  • עלינו
    • על ההוצאה
    • על אליהו כי טוב
  • דפי עבודה
  • חנות הספרים
  • מאמרים
  • צור קשר
  • 0 פריטים0.00 ₪
  • דף הבית
  • על ההוצאה
  • על אליהו כי טוב
  • חנות הספרים
  • מאמרים
  • צור קשר
המאמר הראשון – השתיקה / ר' עודד כיטוב
ראשי » מאמרים » המאמר הראשון – השתיקה / ר' עודד כיטוב

המאמר הראשון – השתיקה / ר' עודד כיטוב

21/10/2024 16:02 אין תגובות

בעשרה מאמרות נברא העולם (משנה אבות ה,א). ו"בראשית" נמי (= גם) מאמר הוא" (בבלי, ראש השנה לב,א). ועליו נתכוונו רז"ל בפרק הבונה (שבת קד,א) כשדרשו "מ"ם סתומה – מאמר סתום" (מהרש"א שם), כי לא מפורש בו "ויאמר" כמו בתשעת המאמרות שהם "מאמר פתוח", אמירות גלויות.

ניתן לומר כי תוכנו של המאמר הסתום הזה הוא בריאת הזמן, "הממד הרביעי" הנסתר, הקודם לשלשת ממדי המרחב הנגלים שבהם עוסקים שאר המאמרות, שהרי, כידוע היום, גם הזמן הוא נברא-יחסי, וממדי המרחב, הכוללים את כל העצמים, נערכים ביחס אליו, וגם נבדלים זה מזה מכוח הזמן-הקצב הפנימי שלהם. שהרי זהו המשמע הפשוט של "ראשית" – שבן–זוגה הוא "אחרית" – ש"לכל זמן" (קהלת ג,א). בכול יש קצב ומגמה, כיוון, כוונה ותכלית.

אם כן, המסר-המאמר הראשון הוא שהעל-זמני, הבלתי משתנה, הפיק מתוכו את הזמני, המוגבל המשתנה ומתחדש, וחוק וזמן קבע להם לעשות את תפקידם במצבים משתנים-תדיר, עד שייפגשו והיו לאחדים, הבורא והנברא, הקבוע והמתחדש, המהות והמציאות, הטבע והנס (ובעצם כל זוגות-ההפכים שניתן להעלות על הדעת), וזהו כבודו, יתברך שמו, שהוא "נושא הפכים" (כביטוי הקדמונים להמחיש את העצמות הבלתי תלויה ובלתי נגדרת) – בתחילה נושא-סובל אותם, בהמשך משיא-מזווג אותם, ולבסוף נושא-מרים אותם למקום שאינם הפכים כלל.

ובמישור מידות הנפש, נתינת הזמן המקדימה היא מידת "ארך אפיים", עיקר עניינה של מידת הרחמים, שהיא כידוע גוף ומרכז המידות – מידת יעקב אבינו ע"ה וכל זרע ישראל (ראשי תבות א-ל ש-די יתן לכם רחמים – הביטוי שבא בפי יעקב אבינו, ישראל סבא, לבניו) הנקראים בשמו.

לרעיון זה אפשר לקשור את הצמצום הראשון אשר, כדברי המקובלים, הוא סילוק-כביכול של הבורא מנקודה מסויימת בכדי לתת מקום לעמידת העולמות, שלא יישטפו וייבטלו באורו האינסופי, כדוגמת הורה המסתיר עצמו לשעה מבנו כדי לקדם את עצמאותו ובגרותו.

בלשון אחרת ניתן לתאר זאת כשתיקה המקדימה את הדיבור (בסוד החשמל, חש ואח"כ מל), בלימה ונתינת זמן לפני תגובה מיידית (שהיא לעתים קרובות התפרצות של כעס). וכך דרשו רבותינו (חולין פט,א) את הכתוב באיוב (כו,ז) "תֹלה (כך בכתוב) ארץ על בלימה" – אין העולם מתקיים אלא על מי שבולם עצמו בשעת מריבה. [ורמז מופלא: תלה ארץ על בלימה עולה בדיוק בראשית!]. ניתן לומר אפוא שהקב"ה ברחמיו "שתק את העולם" בטרם אמר אותו, וכך נתן לו קיום.

 

שתף את החברים שלך
כתבים ודברי הגות
  • מאמרים מאת ר' אליהו כי טוב
  • מכתבים
  • על ר' אליהו כי טוב
  • פרשת השבוע והמועד
  • רשימות; אקטואליה
  • שונות
  • תקצירים וליקוטים שונים
תגובות אחרונות
  • רוחה על מלכויות ו-ח ניסן / ר' עודד כיטוב
  • עודד כיטוב על הורים ובנים וגילויי תורה / ר' עודד כיטוב
  • יוסי בן ארזה על הורים ובנים וגילויי תורה / ר' עודד כיטוב
  • עודד כיטוב על הורים ובנים וגילויי תורה / ר' עודד כיטוב
  • עודד כיטוב על הורים ובנים וגילויי תורה / ר' עודד כיטוב
יד אליהו כי טוב

אתר יד אליהו כי טוב נועד להציב יד לאיש ולחזונו ולפרסם את כתביו, שיש בהם להביא טובה וברכה.
האתר מפרסם לפרקים מאמרים חדשים וישנים בענייני השעה, פרשות השבוע ועוד.

כתובת: הרב משקלוב 6, ירושלים
טלפון: 02-6518128, 02-6511762
דוא"ל: yadkitov@gmail.com

על ההוצאה

הוצאת 'יד אליהו כי טוב' הוקמה על ידי חנוך בן ארזה ז"ל, חתנו של ר' אליהו כי טוב ואוהבו כבנו, בשנת תשל"ז (1977) לזכרו ולהפצת פועלו הספרותי של אליהו כי טוב. ההוצאה ההדירה מחדש את ספרי אליהו כי טוב שהפכו במשך הזמן לנכסי צאן ברזל בארון הספרים היהודי, ובצדם ספרים נוספים שנכתבו בהשראת רוחו וחזונו של האיש.

צור קשר





נשמח לעמוד לרשותך בכל עת

© יד אליהו כי טוב 2015
Created by Web3d
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס