ד' אייר תש"ז
לכבוד
ידידנו……
ברוקלין – ניו-יורק
אחדשה"ט. ………
במכתבך אתה מפיל עלינו אימה ופחד, שמא נערוך כאן מגבית לטובת נצרכי אמריקה… השלך על ה' יהבך. אל תאמר שהשעה אינה כשרה, כי עוד לא היתה לנו שעה כשרה. כל העולם וכל הזמנים כלם נכנעים בפני האמת, בטח בה' ועשה חיל.
ועתה יש לי להביא לך בשורה, כי המו"מ עם "הנוער-האגודתי" נסתיים בהצלחה. וכי בינינו לבין עצמנו הוסכם על מיזוג של הסתדרויות להסתדרות אחת ממש. אלא שהבחורים הללו מתביישים עוד ככלה צעירה ביום החתונה ולכן מדברים כלפי חוץ רק על הסכם ועבודה משותפת. נקבעה הנהלה משותפת שבה משתתפים מטעם הנוער……
בישיבה הראשונה שהתקיימה אמש בדירתי, באנו לידי החלטות אלה:…….
אני אומר היום לערוך מכתב גם לידידי טרעם ושערער ולר' גדליה שור לחוד. ולכשיהיו מוכנים אשלח לך את ההעתקות מהם. בכל אופן אבקשך להראות את המכתב הזה בשלמותו לר' גדליה ידידינו, הלא זאת היתה הצעתו, אם לא משאת נפשו, והוא גם יבין ויעכל יפה את הקטעים המדברים על אפשרות…..
…….
אחרי עברי על מכתבי אליך שמן הימים האחרונים, אני רואה שאנו התחלפנו בתפקידים. אנו המעודדים ואתה הממרר, כדי שלא יהיו שני הפנים בכעס, הגיע השעה שיהיו כבר הפנים ברצון…
היה ברוך ומבורך והצלח בכל דרכיך.
ד"ש חמה ולבבית מכלנו לכלכם.
אצלי בבית ב"ה הכל בסדר, ובשדה הכל שלא בסדר… ומה אצלכם?
– – – – – –
ה' אייר תש"ז
לכבוד
ידידנו…..
ניו יורק – ברוקלין
אחדשה"ט. היום בטרם ששלחנו את המכתב שהכינונו אתמול, נתקבל מכתבך מיום ה' שמיני, איני יכול שלא להשיב בהזדמנות גם על מכתב זה יש בו הרבה דברים שאסור לעבור עליו בשתיקה וראוי אתה לתוכחה ולא אמנע אותה ממך.
נימה של יאוש במכתבך והיא פסולה בהחלט, לא התקוות [שהתבדו] וההודעות הלא טובות שהודעתנו, הדאיגו אותי, אלא רוחך שנפל עליך. שכחת שבו בזמן שאתה רואה רק שחורות, באותו זמן לא תחסר פרוטה מן ה-170 מליון דולרים שהמגבית המאוחדת קבעה לה לאסוף בשנה זו. חיה וקימת יהדות אמריקה ובה מקום רב לכל השקרים שבעולם, וגם האמת יש לה מקום בעולמו של הקב"ה, אלא שאתה נמצא עוד תחת רושם של כשלון שהיה יכול לפגוע בך והוא הוציאך משויונך. דע לך ידידי שתקוות ובטחון לחוד ויסורים לחוד, ואין האחד בלי השני, אין שום דבר טוב בעולם נקנה בלי יסורים והם לא צריכים להפחיד. כך אמר ר' יוסף זצ"ל: אין לו לאדם משלו כלום אלא היסורים בלבד. רק ביסורים שהם שלו ממש נעשה האדם שותף למעשי בראשית. והריני עכשיו מוסר מודעה לך מכאן ולהבא, כי לא יפול ברעיונך שאחרי אשר התכניות המוכנות אתך תצלחנה כלן וההצלחה תגדל עוד שבעתיים מזה, שאז תוכל לישב בשלוה, – לא. אין השלוה בשבילנו בעולם הזה המכוער אשר הוא כמים נגרש, וגם אין שורה בעולם שאנו חיים בו היום שנגיד: אסור לנו לצאת מן השורה. אין לנו אלא לבקש שה' יחונן אותנו בכוחות שנוכל לקבל את מנת היסורים הנועד בשבילנו ושנקבלם באהבה וחלילה לא נבעוט בהם; הברכה תבוא מאליה, וכי ישנם אחרים טובים יותר שהברכה תעבור על ידם דוקא ולא על ידינו? חזק ואמץ ודע כי העולם שלך הוא ובקומה זקופה תביט עליו גם אם אתה נפגש עם אחרים החושבים שהם ראויים יותר מפני "ישרם" ומפני "צדקותיהם", לקוממיות. הרבה מאד תלוי באמונה שבלב הנסתרות מעין רואה ובכ"ז כל היקום רואה וכורע ראש לפניו. עד כאן דברי מוסר מכאן ואילך לענין.
……
– – – – – –
ח סיון תש"ז
לכבוד
אהובי ידידי ר' ש. ר. הי"ו
אחדשה"ט, גדול מאד כעסך עלי ולא בלי צדק, אבל הווה יודע שאין לקנאות בי ולא בנו כלל וכלל, קשים ומרים הימים האלה מאד, משבר חרישי עובר בארץ והוא מטיל אימים, כל הכח היום במוסדות הצבוריים הממלכתיים הציוניים, ברצותם מעודדים כל מפעל שהם מעונינים בו וברצותם מטים אותם ליפול. ואנו לקחנו עלינו ללכת לבד בדרכנו, וערף אין לנו לא בארץ וזה שבחו"ל עדיין לא לבש עור וגידים כדרוש. אבל ב"ה כחנו אתנו וה' בעזרנו.
מתבייש אני לספר לך כי מצב בריאותי התרופף הרבה מאז שובי ארצה, גם זה משפיע על מהלך עבודתי, אעפ"י שאיני יודע מה הסבה ומה המסובב, במשך זמן שתיקתי חליתי וקמתי מן המטה פעמים אחדות, אבל אין דבר, החשבון הסופי הוא הקובע, והחשבון הזה שלנו הוא, של עבודתנו הנעשית באמונה בכאבים ויסורים שאין מתחרה להם בעוונותנו הרבים, ככל יתר הפעולות הצבורית באגו"י.
בין אם תבין ובין אם לא תבין, מובטחני בך כי לא תבעט בעבודתך ועל משמרתך תעמוד עד אשר תראה בנחמה, בשוב ליהדות התורה כחה ותפארתה, אם אנו נזכה להיות השליחים לכך, איני יודע, אבל דבר זה ברור כי יגעים אנחנו ועל כגון זה נאמר: יגעת ומצאת – מציאה בהיסח הדעת…
ומעתה דבר דבר על אופנו…..
– – – – – –
….. מח. אתה קובל ידידי על העבודה הבולעת אותך עד שאתה מזניח את העבודה החנוכית. מי כמוני מבין לרוחך, אבל כדאי הכל, הרבי מקוצק אמר על כגון זה: יוסיף דעת יוסיף מכאוב, "אבער קרענקן זאלטטו און וויסן זאלסטו!". הווה יודע שאתה נדבק אל מקור ושורש הדברים ומצוה זו שאתה עושה אין לה גואלים אחרים ובשביל כך חביבה היא מצוה זו מרבות אחרות.
……
– – – – – –
לכבוד
ידידי מר חיים ליברמן הי"ו
ניו יורק
אחדשה"ט, חכיתי לקבל מכב' את הספר החדש שעמד לפרסם ואשר הבטיח לי לשלחו. אמרתי שדבר זה יתן ההזדמנות לקיים את הקשרים שנקשרו בינינו. משלא קבלתי את ספרו עד הנה, מוצא אני שעלי החובה להיות המתחיל, ובכן אתחיל.
קראתי בעתונות הארץ תרגום מאמרו בנוגע להופעה היהודית ב"אונא". מאמרו עשה כאן רושם עז. ביחוד נהנתי אני, כי בעת ובעונה אחת עם פרסום מאמרו שם, היתה לי ההזדמנות פה לדבר בקהל בשאלה זו, ויצאו מפי אותם הדברים ממש. שמא יש שורש נשמה אחד אל השנים?…
מאז עזבתי את אמריקה, לא היה לי שום ידיעה על היזמה שהחילונו בה. אני שאלתי פעמים אחדות מה היה על המניפסט ועל השאר, ולצערי לא קבלתי עדיין תשובה, שמא יש אתו חדשות בדבר זה. אני הייתי בעד זה, שבכ"א יצא המניפסט לאור, יתכן שיש בעצתי זו משום חולשת המחבר שנעשה משועבד אל חבורו, ע"כ משאיר אני את הדבר להחלטתו הוא.
……
א. מוקוטובסקי
– – – – – –
ה' מרחשון תש"ח
לכבוד
ידידי היקר באנשים ד"ר פ……
…… ואני רוצה לחזור על קיצור התוכן של המכתב הנ"ל.
נסיתי שם לשדל את כב' שום פעם שינסה במנוחת נפש ומתוך ראיה ריאלית לתפוס בידו את הנקודה המעשית ולהתעלם מעט מן הויכוח האידיאולוגי, עיקר נמוקי היה זה, היות שאין לאל ידו להשתקע שם לשנים אחדות והיות שבשביל למסור את המשך פעולתו הקדושה לידים אחרות דרוש להיכנס בעול כספי אשר לא מצאנו עדיין מקורו. (כאן האמת נתנת להיאמר כי עד כעת לא הצלחתי לשכנע את חברי שיסכימו להיכנס לעול הזה אחרי שהם אינם רואים אף לא התחלה לפחות של דבר מעשי) לכן אמרתי: מוטב המעט מן האפס. לטובת כל השאיפות הנאצלות שלו שאף לי אינן רחוקות יעצתי בלב שלם כי ירחם על המאמצים שלו ועל יסוריו שלא ילכו ח"ו לאיבוד ויפנה לעסוק כסוכן של חברה פיננסית, אני מבליט את המלים האחרונות כי אני מתכוון בעצתי כוונה ברורה עד כדי קצה שהכל כדאי בהיות ודרך אחרת אין. ומה גם שעבודה זו לכשעצמה אינה כל כך שחורה כשם שהיא מצלצלת. כמה בטחון נפשי היא נתנה בלב אנשים נלבבים, כמה רעיונות היא פתחה וכמה מעשים טובים העבודה הטהורה הזו הצליחה ליצור, ועוד כמה נטויה ידה לעתיד. יודע כב' בי כי איני ח"ו בורח מן החזית אולם לא אוכל למתוח את החבל לבדי יותר משאני יכול. שדלתי והפצרתי והתחננתי כי רק יתחיל…… והעיקר יותר גדול שעי"כ אוכל לקרב את החברים שלי ליחס יותר פוזיטיבי בנוגע לעתיד ובנוגע לכוון הרוחני שלו. כי ברור הדבר כשמש שכל פעולה כזו וכל קשר מעשי כזה מהווה גרעין בריא ומתמיד ובטוח לקשרים נפשיים ג"כ, ומאידך, אם לא יקבל העצה הזו הרי ברור שח"ו לא יוכל להמשיך בעבודתו הקדושה, למה איפוא לא יקבל את הטוב במיעוטו.
אני בכל אופן מבקשו לחשוב על הדבר בשקול רב מאד ולענות לי בהקדם האפשרי את דעתו על זה, ואם בכ"ז לא יראה שום אפשרות כי אז אהיה נאלץ בצער גדול ליעץ ל?? להפסיק את פעולתו במדה שהיא תלויה רק בי, ואני אנער חצני ואגייס בעז"ה את כל כוחותי כדי לעזור לו בשובו בשלום לפי התנאים נתון בהם היום. ותקוותי הגדולה כי בעז"ה לא אשאר עומד בחצי הדרך למרות שעוד איני יודע היום איך ומה.
אני מלא ברכות ואחולים להצלחה מלאה שלמה ותמימה. אני מחכה לתשובה מהירה.
יואיל למסור את מיטב ברכותי לכל משפחתו היקרה.
ידידו לעד
– – – – – –
ה' מרחשון תש"ח
לכבוד
אהובי ידידי……
ברוקלין
…….
אצלנו אין עדיין שלום במחנה, הם מתעקשים על דברים של מה בכך וגם לנו ניחא ההתעקשות שלהם, בינתיים כל הארץ והעולם היהודי בכלל, כמרקחה בגלל המחר שיהיה לטוב או למוטב. דבר זה מעמיד בצל את הדברים הקטנוניים הפנימיים ומעלים על השטח שאלות בוערות של שתוף פעולה על פני כל רוחב החיים עם אלה שיהיו אולי שולטים מחר שליטה ממש, והיום כל חיינו נתונים בידיהם. מועצת הרבנים שנבחרה עד היום עדיין לא אכזבה, הם לפי שעה קבלו את תפקידיהם ברצינות משביעת רצון, ובזה הוקל מעט על הלב. בשבוע זה יגישו לפניהם ענינים מעשיים לדיון ויהיה מבחנם הראשון.
בינתיים החברים החדשים בוה"פ, נקלטים ומשתרשים יפה ועד כעת היתה השפעתם חיובית בהחלט ובעיקר מרגישים זאת הותיקים שהתכוננו כבר לרשת את אגו"י על כל מוסדותיו. אולם מי חכם וידע אם תצאנה מכל הדברים הללו גם דברים של ממש.
עבודתנו נתונה בכוון של למצוא דרך הבראה שלמה לתנועה כלה לכן הצענו תכנת מפורטת מעשית בהחלט, העתקה ממנה רצו"פ ולמרות כל ההיסוסים והפחד מהסדר, הרי התכנית קרובה להתקבל בידי[.] נמסרה הקמת המנגנון הדרוש להוצאת התכנית לפועל, ונראה מה יהיו חלומותינו.
כל האדמה שקנינו בטבריא כבר רשומה על שמנו בספרי האחוזה כאן, אנו עושים מאמצים גדולים לרכוש עוד שטח גדול. לקרן הקימת כבר נודע הסוד הגדול מ….. והם התחילו כבר לשגר לנו שליחים וטפסרים שנמכור ברווחים…..
– – – – – –
י"ג חשון תש"ח
לכבוד
ידידנו מר גודל הלפרין הי"ו
מנצ'סטר
אחדשה"ט, הננו כהבטחתנו להודיע תכופות ממהלך הענינים בעולמה של אגודת ישראל.
מועצת הרבנים, נותנת תקוות; הם עוסקים ברצינות בתפקידם. הרי זה חדוש בעולמנו שרבנים ישבו ברצינות על מדוכת בעיה צבורית, ואת זה יש לקדם בברכה.
הענין שעוסקים היום, הוא, שאלת שתוף אגו"י בהתכוננות לקראת השלטון. זאת היא בעיה מרכזית שרבות אחרות תלויות בהן.
בוה"פ העולמי – די זעלבע יענטע און גארנישט אנדערש גישלייערט, שאלת הגזברות כבר "סודרה". כל הגבאים הקודמים ועליהם נוסף מר…… החושב בתמימות כי יעלה בידו להשליט סדר בעת שכלם יחד מפחדים מפני הסדר מאד מאד.
תכניתנו אנו להבראה פיננסית של התנועה ואחודה הגמור נכשלה באשמתם הגלויה של….., דבר זה לא יסולח להם. עדיין התכנית לא הורדה מעל הפרק לגמרי, עוד "דנים" בה לכן אין אנו יכולים עדיין לצאת ולתבוע את תביעות התנועה ברבים, אבל לא נמנע מלעשות זאת בבוא המועד.
אם לא תבוא הבראה שלמה בכספים ב……. וסדר הגיוני בחלוקתם, אנו לגמרי כנגד זה שאנשים טובים יתנו את כחותיהם לסרק. שום תועלת לא תצא, שום הצלחה לא תציל. עד היום הזה לא הראה אף אחד מהם כי לבו לצרכי הכלל באמת. אלא פונים איש איש לבצעו או לאמבציותיו הצרות מפתחו של מחט. "ובמעוף" אשר כזה יצא בימים אלה לרבים? והקהל ישמע להם? וההצלחה מאין תמצא?!
אנחנו אנשי פאגי, על משמרתנו נעמוד ולא נשקוט ונזעיק את דעת הקהל שלנו ולא נתן מנוחה לאלה המחניקים תנועה גדולה בישראל, עד אשר יטיבו את דרכם או שיפנו את מקומם בשביל טובים מהם.
…..
בכבוד רב ובב"ח
א. מוקוטובסקי
– – – – – –
י"ג מרחשון תש"ח
לכבוד
ידידנו…..
ברוקלין
…..
ועתה קצת פוליטיקה:
מועצת הרבנים, נותנת תקוות: הם עוסקים בתפקידם ברצינות. (ואת האמת אומר לך, כי גמרתי בלבי לא להרהר אחריהם אף שבלבי יש הרבה נגד ההרכב הזה ונגד כח שפוטם. אבל אולי התכוונו חז"ל לכך באמרם "עשה לך רב" ואולי להיפך מי וועט גאר שמייסען בשביל בקשת הנוחיות ונתינת הקולר על צוארי אחרים. בין כך ובין כך,) הרי זה דבר חדוש בעולמנו שרבנים ישבו ברצינות על מדוכת בעיה צבורית ואת זה יש לקדם בברכה.
– – – – – –
ג' כסליו תש"ח
לכבוד ידידי היקר מאד ד"ר מ. פ……. הי"ו
טורינו
……….
כאן בארץ עומדים היהודים מכל הגוונים ומכל השכבות בין צפיה לימים טובים ובין פחד גדול. והאמת נתנת להיאמר שלו שקול ישקלו שניהם היתה הראשונה מכריעה את השניה. וכמעט שאין יוצא מן הכלל (בזה אני מתכון גם למתנגדי המדינה המושבעים שלא חדלו עדי היום לצעוק מרה) ומה יהיה באמת אין איש יודע. אני מסביר לי את הלך רוחות אלה (שאם לא ארצה לעשות שקר בנפשי אצטרך להודות כי מחלת המדינה שלחה את חידקיה גם לקרבי) ברצון הטבעי שיש לו לאדם לחלוץ צרות אפילו בצרות אחרות ובלבד להיפטר מן הראשונות. אולם בידי ה' להפיק עלינו את כל הגלגל לטובה וימלא את כל משאלותינו לטובה ממש.
………
– – – – – –
….. ח. בענין ד"ר פ. יש לי מחלוקת עם חברי בפאגי, היהודי הזה בא לכלל החלטה, כי ינסה את כחו באיטליה ובצרפת תחילה. לדבריו יוצא, שאם בכלל אפשר לעשות משהו באיטליה אין טוב ממנו והוא איש בר לבב, היציאה לאיטליה צריכה לעלות לנו 250 לא"י, החברים טוענים: אין כסף ולבם אינו בטוח בהצלחה. אני טוען כי זו הזדמנות יוצאת מן הכלל להכניס במסגרתנו אדם ממין זה שיצא כשליח מפאגי, ולבי בטוח בהצלחה יותר משהם בטוחים, מה עשיתי? עשיתי על דעתי ואחריות עצמי אני הבטחתי לו את הסכום הנ"ל, מאין אקחנו – ה' יודע. תתאר לך איזו מעמסה ועוד לא הוקלה המעמסה שמקודם לכן.
ט. א"ט צווה לי לך ולי"ב כי אינו דורש מכם דברים גדולים ולא הצלחות גדולים, אלא דבר אחד בלבד. לבקר באמריקה אצל אלף אנשים שכל אחד יתן מניה אחת (המדובר הוא במניוטת החדשות בנות 5 לא"י כל אחת) ומעלה. אלע מנגלעך און אלע מיידלעך וכל מי שיש לו אהאנט און ???. ואת העשירים להשאיר לבסוף. גם בתחית המים יהיו הם האחרונים. כי יאמרו להם: "שלאף, שלאף, ריין געלד וואקסט…" אלף אנשים לא פחות.
י. מביתי אין לי להודיעך כלום. ב"ה אנחנו כלנו בריאים. המגורים בשכון [- דירה בת שני חדרים ומטבחון בשיכון פאג"י סנהדריה] מי יודע אם לא יגרע עי"כ חלקנו בגן עדן. מעין עולם הבא הם וודאי אלף אלפי ספוקים נוחיות וקורת רוח. די קליינע חברה, אין לתאר את החפש שלהם ואת התנאים הטובים להתפתחותם הגופנית והרוחנית……
שבת שלום
אברהם מוקוטובסקי
– – – – – –
ג' טבת תש"ח
…….
אם למסור על המצב בכלל, הרי אפשר להגדירו בשתי מלים, "קורין כדאתמול" בכל המובנים, עוד כל אדם עושה בעניני כסף כבתוך שלו, עוד ראשי התנועה מכורים לפסיכוזה של הרחוב, עוד אין התכנית ולא רצון להבראה בעתיד, עוד אצל כלם [????] ריקה, עוד זה מחזיק בטרטיפיקים ובעליה ואין מוחה בידו לעשות ככל העולה על רצונו, מפני הפחד שמא יאמר לו: טול קורה. עוד שולחים משלחות לאמריקה כדי "להביא את התנועה למרחב" ומתכוונים בזה להקל את המצוקה על יחיד זה או מוסד קטן אחר, עוד המחלוקת הקטטות החשדות לא ישבותו, הכל כדאתמול. על אלה נוספו מאורעות הימים האחרונים, כשכולם רואים מצב גורלי לטוב או למוטב ואשר לא התכוננו אליו קודם לכן, זרם הרחוב סוחף, ואין יודעים עד אנה. רובא דרובא של האנשים מבית התלמוד של אגו"י נכונים היום לשכוח בכל ובלבד למלאות את כל רצון השליטים בישראל אשר "נצחו", ומי הוא המנהיג אשר יהיה כחו אתו לעצור בעד הזרם החזק הזה, לא תמצאו מנהיג זה לא בין המנהיגים הפוליטיים שלנו ולא בין הרבנים ולא בין האדמורי"ם. כי איש אשר רוח בו, לא ביום אחד נולד, ואם לא ראית אותו אתמול מתכונן למנהיג, לא תראהו היום אוחז משרה זו בידו, והמשכיל בעת ההיא ידום. המבינים בעם צריכים להסיח דעתם לשעה קלה מכל הנעשה סביבם, ולהוסיף לבנה ללבנה ונדבך לנדבך בעוז ובהתמדה והנה מעשה זה הקטן שלהם יביאם מחר למפעל כביר ביום אשר יתמוטטו בניני הענק ישאר בנין זה שלהם על מכונו, הנה זאת כוונת[נ]ו וזאת תגובתנו למאורעות הגדולים של הימים האלה. וברם, חברים, משם רוצים אנו למצוא עוזרים ותומכים בכל כח יכולתכם. ויכולתכם אינה קטנה, היא תלויה במדת המסירות ועקשנות, בואו אנו ואתם ונבנה יסודות לחיי צבור הפועל והחי בלי אבדן עשתונותיהם, בלי צעקות פרועות של יאוש, ובלי רקוד "מה יפית" לשועלים בזמנם.
עבודת פאגי מתקדמת יפה מאד, הנה החילונו במפעל חדש של בנין מרכז גדול לתעשיה בירושלים, בהיקף כזה אשר ירושלים לא ראתה עד היום הזה. לדבר הזה היה הד יפה בכל עתונות הארץ ולחגיגה של הנחת אבן הפנה בא קהל רב ואנשי שם אשר נתנו בטוי של הכרת טובה לפאגי על יזמתה המתמדת והמתחדשת מה שנותן עדוד רב בימים צרורים אלה.
אנו כותבים לכם בזה קצור הדברים שנאמרו בחגיגה הזו, מלבד הנאומים של מוקוטובסקי והמהנדס הח' שנברגר הנתנים בשלמותם.
החגיגה ליריית אבן הפנה התקימה בשעתה (א' דחנוכה) ועברה בהצלחה, ובפרט אם נקח בחשבון את המצב המתוח מאד בימים אלה, השתתפו כל הרבנים החשובים ונשואי הפנים בירושלים וקהל של כמה מאות איש. כל הקהל נהנה מראות עניניהם אשר נוכחו כי אין כאן משחק של הנחת אבן הפנה ותו לא, כי אמנם עובדים כבר עשרות פועלים, חופרים חוצבים טוחנים ומכונות מטרטרות מחסים מלאי חמרי בנין מזדקפים לעין גדרים זמניות ערמות חול וחצץ גדולות והולכות, הרי זה דבר של ממש.
אני הק' הייתי הפותח, הרב דושינסקי לא נאם אבל עשה דבר שלא עשה מימיו, הפסיק באמצע השעור כדי להשתתף בחגיגה. הראב"ד בנגיס שליט"א אמר בין השאר "רק פאגי היא ערובה טובה לבנין עדי עד שאנו בונים בארץ הקדש"…..
– – – – – –
יג' טבת תש"ח
לכבוד צבור חברינו בחיפה
לידי הח' יצחק קופמן
……
בירושלים עצמה גדולה המבוכה בענין הגיוס שרוצים לסדר כאן, "המנהיגים" שלנו אצים רצים מרב לרב כדי למצוא חזון, ואין חזון. עמדתנו בשאלה זו היא לתת התראה אחרונה להרבנים החשובים שבירושלים, אשר ירצו לשמוע הרצאה מקיפה על המצב, מה עלולים אנו להפסיד ומה להרויח בכל עמדה שננקוט, חיובית או שלילית (לדעתנו גדול ההפסד בעמידה שלילית מן ההפסד בעמדה חיובית) ושהם יחליטו בצוותא חדא על כל עמדה אשר תיטב בעיניהם ובתנאי, שהיא תהיה נתונה לפרסום בקהל ולא בגדר סוד. ואם לא ישבו בצוותא חדא, או אם לא יאמרו כי אז תסתלק אגו"י רשמית מכל התערבות בענין ותַפנה את כל פניות המוסדות לאגו"י להשתתפות אל הרב דושינסקי שליט"א ואל הדומים אליהם, אולי הרבנים האלה יראו את עצמם מחויבים יותר בעת שיהיו נשאלים מאנשים לא לנו….
שבת שלום
בכבוד ובב"ח
בשם א'. מוקוטובסקי (שהלך לישיבה הנ"ל)
י. רידר
– – – – – –
ז' שבט תש"ח
לכבוד
ידידי היקר מר מ. ק. ומשפחתו הכבודה הי"ו
…….
על המצב בארץ בדרך כלל יש לי הרושם שאצלכם מגזימים הרבה בנוגע לכאן, כאן ההרגשה אצל כל יהודי שהוא נמצא במצב של מלחמה שבו הוא צד בדיוק כמו הצד השני והרבה פעמים יש ההרגשה שעולים על הצד השני. חוץ ממה שיש לנו אמונה שלמה ותקוה חזקה בנצח ישראל ובהבטחות אבינו שבשמים ונביאיו אשר חלילה לא יחזרו ריקם.
הרגשה של מלחמה אינה נעימה ביותר, אבל זוהי טובה מהרגשה של פחד ובהלה מפני פרעות ופוגרומים ח"ו שפעמים רבות עברו על ראשי עם קדש ואשר לא יעברו עוד לעולם, בארצות נכר ששם לא היו צד כלל, וחכו רק לחסידי רשעים.
וה' הטוב יאיר לנו פניו במהרה ויאמר די לצרות עמו ישראל ויקבץ נדחיו מארבע כנפות הארץ וארצו אמן!
ד"ש לכל משפחתו הכבודה ולכל ידי, יתכן שבקרוב אבוא לאנגליה לשבוע שבועיים.
ידידכם
א. מוקוטובסקי
– – – – – –
(מכתב זה לאחד מאנשי פאג"י, אין חתום עליו איש, ואין ידוע לנו מי כתבו)
ב"ה יום ועש"ק נח תש"ט
כבוד ר' אברהם'ס טובים השנים ור' ש. הכהן בראש
כדרכי אתחיל בהיומן…….
הבחירות. השבוע טלגפרנו לכם, ועכשיו אבאר לכם בפרטות…… הוא גיס כל הכחות…… והמלה המצלצלת אחדות בראשם, כמובן שאנו התנגדנו אבל נשארנו במיעוט קטן, מה שכן הצלחנו שישאלו את מועצגה"ת, אבל בעוה"ר יודעים אנו מלכתחילה מה שיצא מזה, הכנסתי את האדמו"ר מגור שליט"א בכל השאלה, בעצם הוא אתנו, אבל מסופקני אם יעזור לנו למרוד.
ובתוך הגוש עצמו….. כמובן שהתנגדנו גם לזה, ואותם התוצאת. עליכם לדון בכבוד ראש ולהחליט, אבל עליכם לקחת בחשבון פן נהיה ממש יחידים בלי שום עזרה, אכן קולות יהיו לנו אפשר יותר אבל אינסטנצי ואגודה ומעצגה"ת בראש איני יודע מה יעשו אותנו, ובכל אופן יתנגדו.
אנו החלטנו להודיע שוב שאין אנו מסכימים וכי משאירים לנו הזכות לצאת ברשימה מיוחדת, והשאלה היא אם גם למעשה נעשה כך. הודיעו טלגרפית, ואם אפשר תזדרזו לבוא כי בכל השאלה הזאת אני היחידי מכל החבריא, חוץ מה שר' עמרם עוזר לי או אני לו, אבל שאר החבריא כלם עסוקים וגם יש שעושים לנו צרות וד"ל.
שאלת החנוך. עסקני החנוך כבר גמרו את המו"מ ונכנסו בתור זרם רביעי, לא שאלו את המרכז אפילו, בתר דעבדו החליט המרכז לכה"פ לשאול את מועצגה"ת, כמובן שאחרי דעבדו אין מתמלכין, והרבנים לא השיבו, לדידם הרי זה כהיתר, גם בזה אנו התנגדנו ואותן התוצאות.
האדמו"ר מגור שליט"א אמר לי שאין ברירה אחרת כי אם לעשות אגודה חדשה, הוא הסביר לי בארוכה למה לא השיב על שאלה זו של החנוך, מכיון שדעתו לאיסור, והוא מרגיש שאין עסקן אחד שיקבל את האיסור מתוך אהבה, הרי יגרום האיסור בטח לסגירת בתי החנוך מתוך סאבוטג' של שב ואל תעשה, ובזה אי אפשר לקחת את האחריות, הוא הציע לנו שנחדול לשאול את גדולי התורה, מכיון שרוצים רק לשמוע מהם צד אחד, ושתיקתם חושבים להסכמה.
….. ובינתים כאן בירושלם יש תהו ובוהו מיום הסתלקות מרן זיע"א גברו יד……. והם עובדים עכשיו בלי שום מעצור, והשבוע היה כבר כאן חלול השם עם מודעות מטעם….., ומודעות אותם הרבנים אחרת ושוב מודעות. ועסקני ….. כביכול עוזרים להם כפי שבארתי מקודם בזה שעושים כל מה שלבם חפץ אם זה מתאים לעקרוני האגודה או לא הרי תוכלו לתאר לכם המצב בירושלם, ועל מדוכה זו על שאלת הרבנות ג"כ עשינו דבר מה אבל שום דבר עוד לא יצא. בקיצור יש מה לעבוד אם יהיה בעד מי.
הלשכה. צצה שוב שאלת השתתפות בלשכה הכללית…… שנית, יש מחלוקת גדולה בין הממשלה לבין מפא"י, מפא"י דורשים שהלשכה לא תעמוד תחת מרות הממשלה כי אם תתנהל ע"י ארגוני הפועלים בעצמם, כמובן תחת פקוח הממשלה כשם שכל דבר עומד תחת הממשלה, ואם מפא"י תנצח, וסברא נוטה שכן, הרי תהיה מפא"י השולטת, פעם שאלנו את מרן זיע"א שאלה זו, והוא אמר שאם בלשכה ממשלתית יש מקום לדון, אבל הספק אם זה נקרא לשכה ממשלתית, החלטנו לשאול את הרבנים, ומכיון שהגאב"ד מדזיבין אמר שהוא יענה רק בצוותא, החלטנו להושיב אותו עם האדמו"ר מגור והגאב"ד פרסבורג. תנו דעתם והשיבו.
חושבני שיש עוד דברים חשובים אבל מכיון שהניר נגמר אספיק בזה, שבת שלום
– – – – – –
א' וירא תש"ט
……..
בנוגע לפוליטיקה אני מיואש מאד, איני מאמין כי תהיינה תוצאות מן… ואם תהיינה תוצאות איני מאמין כי יש קדוש השם מכל החבורה הזו של שקרנים שאין בהם אף ישר אחד. גם אחרת אי אפשר לעשות כל עוד שאין חבורה אחת של אנשי אמת ושונאי בצע שמסגרתם סגורה בעד כל עושי עוול והם הולכים את דרכם לבדם. את האמת אומר כי אני מפחד יותר מפני…. אלא מוטב שנשאיר את העולם בידי הקב"ה והוא ינהיגו כרצונו. אני לא אתחבר לעושי רשעה ולעושים את תורתם קרדום לחפור.
– – – – – –
ב"ה י"ד שבט תש"ט, ירושלים
כבוד
ידידנו ר' ש. ר. הי"ו
ניו יורק
זאת הפעם הראשונה שאני טובל עטי בדיו לכתוב אליך. עד היום הייתי במקצת שקוע בענין הבחירות והשאר טרוד בענינים ארגוניים אחרים ובטרדות מכבידות אחרות, בשעת הבחירות ממש הייתי חולה והסתובבתי על פני עיירות ישראל לעשות נפשות למען פאגי. מעטים היו הסיכויים לנוכח מלחמת המצוה שקדשו נגדנו מכל צד, ואשר רתמו בעגלה הזו את כל הגדולים והטובים על אפם וחמתם, התוצאות ידועות לך. אכזבה מאד ירושלם אשר בה הטילו מתנגדנו ובעיקר….. אשר עשו כל מה שמותר ואסור בכדי להשמיץ. היה כאן בירור שלם……
מעתה נתפנה לענינים הממשיים של פאגי ולא תקבל כאן תשובות על כל שאלותיך בפעם אחת, במשך השבוע עוד אכתוב לך מכתבים אחדים ותקבל ספוק לכל שאלותיך, כי מכיון שהתחלתי שוב לא אפסיק בעה"ית וכמיטב יכולתי וכיד ה' הטובה עלי אעמוד לשרותך ותדע כי לא בדד אתה שם.
…….
"היומן" סגור, מחר יהיה המשפט נגד השר…. ואף אם נזכה במשפט ודאי לא נחדש את הופעתו מכיון ששם…. נקרא עליו ותמיד יוכלו לעשות צרות ומה גם היום שהתאחדו כל השקרים למיניהם. הגשנו בקשה לעתון חדש שיהיה כולו ברשותנו, אילו היינו מוותרים על המשפט נגד שר…… ושר….. היו נותנים לנו את הרשיון מיד, אלא שהיו רוצים להשתמש בזה כבאמצעי סחיטה שנוותר על המשפט, בזה לא רצינו ולכן נקבל את הרשיון בעוד שבוע. בכל אופן הרי הפעולה הזו תחייב עתה את כל העוסקים והעסקנים שיש לנו בחו"ל שיעמדו לעזרה ממש. מיד עם התקבל המכתב הזה הייתי מציע לך כי תתן הוראה ל….. שיאסף את כל מאמרי ח"ל ומאמרים אחרים וכן ידיעות שיכולות לעניין אותנו ואתה כמיטב טעמך תעשה זאת מניו-יורק טימס ותשלח הכל במעטפה בקביעות פעם בשבוע ותכתוב עליו PRINTED MATTER ותשלח בדואר אויר, וכן אם תמצא מישהוא שירצה להיות קורספונדט קבוע שלנו נשלח לו כרטיס עתונאי רשמי.
בכבוד רב
– – – – – –
ו' אדר תש"ט
……
התכנית שלך "מיר זאללען זיך צוזאמענעמען" זוהי גם תכניתנו מאז ומתמיד, אלא שלא היה הדור זכאי לכך, בכל פעם באנו לכחות המעולים שבמחננו והצענו להם מי זאללען זיך צוזאמענעמען, ושנעשה מעשים חיובייים מבלי אפילו להתענין בכך מה יאמרו אלה שבהפקרא ניחא להם והזהרנו תמיד שאם נחמה להסכמתם, בוודאי שלא נקבלנה אף פעם. כזאת וכזאת הצענו במכתבים, במארינבד, ובוועידות הארציות של צא"י באמריקה, אבל בא השטן בצורה של רודף שלום אשר פתה את קרבנותיו שיימנעו מלעשות מעשים שיכולים להקניט ולהרגיז את אחרים. וכל אחד נשאר בקרעמעל שלו ומעשה שטן הצליח. ואתה עתה אם יש באמת ובתמים עם לבבך "זיך צוזאמיננעמען" הרי התנאי הראשון שתתנער מן הפונאנדערגעפאלענא ואשר "למען השלום" קבעו את הפונאנדערפאלונג לשישה ותתחבר עם אנשים אשר אינם יראים מפני המחלוקת אם זוהי הדרך להבאת שלום של אמת, שלום שהוא שלם ולא טלאי ע"ג טלאי. עם פאגי תתחבר אשר מורדת בכל שיטות הפצול אשר כל התקיפים שבמחנה דורשים למען יהיה כסאו שלם. עם פאגי תתחבר אשר שואפת להכניס את כל הזרמים שבתוכה למשמעת אחת ותחת גג אחד שלא תהא….. עושה שבת לעצמה וה….. למיניהם וכו' וכו'. עם פאגי תתחבר ותהיה סוכן שלה, למשמעתה תסור אפילו אם אין רבים אתך. למענה תעבוד למענה תאסוף כספים ותהיה אתה הסניף של פאגי בעירך והיה אם תצליח למצוא עוד שכמותך מה טוב, ואם לאו אל תפול ברוחך בקרבך כשם שלא נפלה רוחנו בקרבנו…..
אחיך בצר לך
א. מוקוטובסקי
– – – – – –
ז' אדר תש"ט
……..
ועל שאלותיך בנוגע לעמדת החזון איש שליט"א בבחירות, דע לך כי הענין יוצא לי כבר מאפי וטורח גדול עלי לשוב לענין זה אבל מה אעשה וזהו רצונו של ה"דוד העשיר" מאמריקה. לכן דע לך שהחזון איש שליט"א לא פרסם שום דבר בכתב. אבל הוא עודד את אנשי פאגי את המועמדים ברשימה י"ח, את עסקני הנוער האגודתי הנשמעים לו, ואת כל מי שבא לדרוש אליו, את כלם עודד, בתחילה רק ברמזים ובימים האחרונים אמר וצוה במפורש להצביע ולתמוך בי"ח. (כל אברכי הכולל שלו בבני ברק הצביעו י"ח) ואם הוא אמר גם להיפך או לא, על דבר זה איני יכול כבר להעיד כי לא ראיתי ולא שמעתי אינה ראיה, אבל היות שמותר להיות בטוחים כי ח"ו החזון איש שליט"א לא יעשה את פיו פלסתר ומה גם שכל המפרסמים בשמו אחרת ידועים לשקרנים (דבר זה הוברר לגמרי שאין שם ורב כזה הרב יחזקאל ב וורמן שפורסם מכתבו, והשם והתוכן בדוי ושקר) לכן מותר להוציא מכאן מסקנא ברורה כי לא אמר שום דבר נגד דבריו הראשונים והאחרונים הידועים לנו ושהם אמת לאמתן. ואתה יכול להיות בטוח שגם הטלגרמה לרוזנהיים אינה של החזון איש שליט"א……
בכל אלה אני יצאתי ידי חובתי להיות לך למודיע נאמן מכל הידוע לי. ישנם עוד דברים אשר ר' יהודה בלויא אולי יוסיף לך מן הדברים השייכים לפולטיקה ואשר אני בז להם כי כבר קצה נפשי בפולטיקה ולא אוכל לשרת אותה. כשלפי דעתי אינה מושרשת ויציבה על בסיס מעשי איתן…..
– – – – – –
ב' בטבת תש"י
….
הפוליטיקה הממלאה את חלל לבך צער ותוגה, ענין הוא שאין לזלזל בה בשאט נפש, אבל אסור גם ללכת שולל אחרי' הרבה טובים וגדולים בישראל נמצאים בעמנו כאברהם טרגר ואברהם מוקוטובסקי, גם הם מבקשים מזור ותרופות למחלת בת עמי ואין אחד מהם מוצא את דרכו לעשות מעשים להועיל ב…… (מן הנאנחים אין מביאים ראי'), אלא מה, תוכל לדון ולומר, כי לא היתה בזה משום חוצפה שאנשים כמונו יגידו: אנחנו ננסה מה שיעלה בכחנו לעשות, ומה שהחכמה הגדולה והגבורה, אינה עושה, אולי תעשה המסירות ויעשו היסורים והצער. – כנים הדברים, אבל הרי אנו עומדים כבר אחרי הנסיונות ולא קרבנו מאומה אבל רחקנו הרבה, משום כך אני אומר, אין זה אלא אור תועה המתעה את ההולכים אחריו, מוטב לעשות פעם אחת הסכמה וקבלה בלב להסיח את הדעת מן האור התועה הזה ולבקש משהו אחר, לא תוך הריסת הקיים אלא תוך בנין במקום אחר, להיפנות לזה ולנסות להפנות את דעתם של כל הטובים והנאמנים הפזורים פה ושם שלא יבלו בהבל ימיהם, במקום אנחות יצאו ידי חובתם כמי שיודע מה חובתו בעולמו. ודע לך כי אני אינני יחיד בהשקפה זו אלא כמוני חושבים רבים מאלה הטובים שמוצאים בכל מקום ושמצאת אתה, אלא שאצל כל אחד, הדבר בבחינת מלבא לפומא לא גליא, וכל אימת אשר באה הזדמנות נוספת של נסיון, רוצה הלב להשלות עצמו ולחשוב "שמא בכ"ז", פשוט רק מפני כך מפני שקשה להשלים עם הרעיון שכל השנים הי' האנחות (לא יותר מזה!) לשוא. משוכנע אני, כי אילו הייתי אני במקומך ופגשתי אני את הנאנקים האלה, לא בקושי היה עולה להניעם מתקוות שוא אלה ולהביאם על פסים אחרים. אם לא עשית זאת ואם אינני עושה זאת גם היום, אין זה אלא מפני שבינינו לבין עצמנו עוד לא גמלה ההחלטה הזו, ואין טעם לבזבז כחות לחנם בשעה שהנך יודע שלידך נמצאים עמודי התווך של כל עבודה מתוקנת ובריאה אחרת והם עושים דרכם לחוד. אינני שוגה באשליה כי אילו היינו מחליטים החלטה הזו של היסח הדעת מן הסור מרע והתמסרנו לעשה טוב, היה גם שפל כמוני הוכשר לעשות מעשים גדולים מאד. להתלהב ולהלהיב מאות טובים ויקרים ולהעלות שלהבת מחממת ומאירה בהרבה פנות העולם. אלא שהה?נה הזו צריכה להיות לפחות מקובלת בביתנו אנו אשר משם נצא מחוסנים. מאידך גיסא, שים לבך ידידי, עד כמה הדברים מגיעים. הבט נא על עצמך אם היה אומר לך אדם לפני שנתיים שלוש, ש……. ימלא פיו קללות וגדופים על יהודים לבושי פאר וחגורי שרד וכו' וכו', ויכנם טמאים ומנוולים וכדו' לא היית מאמין ולא הייתי מאמין גם אני. היה זה מתאים בשבילי ובשנים קדמוניות. שמא תאמר מעלה יתירה היא זו, אין הדבר כן, מי יאמר שמדת הדין מעמיקה היום בעולם של שקר ועזות כל כך. ומי התיר לשלוח את כל החצים רק לכוון אחד זה, הרי דבר זה משכיח אותנו מלזכור במשנאי ה' ובמתקוממיו כל עת שאנו טרודים בשנאתנו לצבועים ולממירים את תורתם ואמונתם טוב ברע ורע בטוב. כלך לך ידידי מדרך זו וחוס על עמלך ועתותיך. עוד מעט זקנים נהיה ותשושי כח ואת הדרך לבנינו טרם יכולנו להראות. עשה נעשה וגם נצליח בעז"ה, רק אל נא נזכור בכל הרע, נתרחק מן הכיעור ומן הדומה לדומה ונתרכז במשהו חיובי לכל הדעות. ולואי שהיית רוצה לשמוע ממני מה ומה, בטוחני שהדברים ראויים להישמע.
נחזור לעניננו הפרוזאי……
– – – – – –
ט"ז בטבת תש"י
….
וכאן יש לי מקום להודיעך כי אמנם תמורה גדולה חלה בקרבי באופן פרטי, ביחס לפוליטיקה ה…. שאינה מעניינת אותי כיום. באתי לידי הכרה שכוחותי לא יספיקו לטהר את האויר הדחוס בתנועה חולנית זו, וע"כ אני משאיר את העבודה למי שמאמין בתועלתה. לעומת זאת רב עוד אתנו לעשות בעבודות שתועלתן היא לכל הדעות ברורה. אל העבודות הללו שייכת בלי ספק גם זו, אשר עמלים למען הקים ניר בארץ הקדושה ועל טהרת הקדש ולמען הקים בתים, בנות ערים, וקלט בנים השבים לחיק אומתם. ואשרי למי שיד לו במלאכה זו.
– – – –
כ"ד בטבת תש"י
…..
לכן רוצה אני במלים קצרות לחוות את דעתי בענין זה ולבקש ממך כי תעיין בדברי ותשקול ברצינות עד כמה שדברי נכונים הם.
לצערי הגדול, הגעתי היום להשקפתך אתה, כי יש להרפות את המלחמה שלנו נגד הקו הרשמי של……… . אמנם יתכן, שהשקפתי שלי נובעת ממקור אחר מזה שהשקפתך אתה נובעת ממנו, שכן אני בדעה שהמלחמה אבודה ואין כל תקוה בדרך זו של מריבות פוליטיות להבריא את הצבוריות שלנו החולנית. ובמקום שאין תקוה לתקן, אסור לבזבז זמן למלחמת סרק, זוהי הסבה שהסתלקתי אני לגמרי מן המערכה הפוליטית. אבל אני אומר, שאם יש מקום לחלוקי דעות בענינים פוליטיים, אם אפשר לתקן מעוות גדול שיוצא ע"י טשטוש העובדות והעדר האמת, או שאי אפשר – אבל אין שום מקום לחלוקי דעות בעבודה קדושה זו שפאגי עושה.
העבודה שפאגי עושה אין לה מתחרים, ואין נראים לה מתחרים בעתיד הקרוב. העבודה שפאגי עושה, מרבה כבוד שמים, בונה חרבות ירושלים ושממות הארץ ומביאה שכר טוב לכל העמלים בה והמשתתפים בה במעט או בהרבה. העבודה שפאגי עושה, בונה צבור בריא ויוצר כלים שיוכלו לקבל ולהחזיק ברכה, כל אימת שהיא תבוא. העבודה שפאגי עושה, מכינה יורשים ליום הגדול אשר יבוא בקרוב, בו יתמוטטו כל בניני השקר למיניהם והעולם כולו יהיה צמא לדבר אמת מפי אנשי אמת – זוהי העבודה שפאגי עושה.
לכן אינו מן הדין לסכן דברים יציבים ונכונים שכלם מודעים בהם בגלל דברים שתועלתם מפוקפקת, ואין מאבדים חיי עולם בשביל חיי שעה.
שים נא אל לבך לדברי היוצאים מן הלב, חשוב דרכך ואמץ את כחך להגדיל לעשות למען כבוד שמו יתברך ולמען כבוד מאמיניו.
והנני בד"ש חמה
אברהם מוקוטובסקי
– – – – – –
כ"ג בשבט תש"י
……
רואה אני את מצבך, אחרי קראי את מכתבך מיום ב' לסדר בא, וכמה הייתי שמח אילו יכולתי לעזור לך, אבל הרי חששתי את כל החששות הללו לפני נסעך, אלא שלא רציתי וגם לא יכולתי לערער על בטחונך בחוגים של ידידים פרטיים אשר לא הכרתי אותם ואת טיבם. ההמלצות שאתה מבקש, אך למותר הוא, שכן באמת לא יועילו הרבה לפי מיטב הכרתי, ואפילו אם כן הרי יודע אתה כי אנחנו לא פנינו אף פעם אל רהבים ויתכן מאד שאילו פנינו היו הם משיבים פנינו ריקם……
אולם בדרך כלל אני רוצה לומר לך, כי אם כבר הגעת עד הלום, אין מקום ליאוש. מתוך נסיוני כשנורר בחו"ל, אני אומר לך שלא הכל צריך לדכא. חסר השפה, יתור הזקן והפיאות, כל אלה אינם כלום בשעה שהקב"ה משלים לאדם שמוסר את נפשו על שליחותו את סאת יסוריו, בשעה זו ממציא הקב"ה את שליחיו הטובים והם משלימים את המחסור בשפה וגורעים…. את היתור בזקן ופיאות. ואין הדבר תלוי אלא בהחלטה נחושה אשר המקטרגים בשמים יראו שלא כאן המקום, ובדרך שאדם רוצה בכל כחו לילך, מוליכין אותו ומסייעין בידו.
….. בענין אוסף הבגדים, נא נא, אל תגע בזה יד, כי אין זה לכבודך ולא לכבודנו ואין בזה כלל משום תועלת…..
– – – – – –
כ"ח בטבת תש"י
….. בקשות לרשיון המוגשת על ידי פאגי נידונית לגניזה בטוחה מיר האבן שוין איינגריטן קברים. בקשנו ראיונות עם פקידים גבוהים ועם שרים העמדנו אותם על טעותם האכזרית שמחליפים אותנו בעסקיו של…….. והכל ללא הועיל ווי אטויטן באנקים, כי אם לא שונאים אותנו בעד מעשינו הרעים שונאים אותנו בעד מעשינו הטובים. דע לך כי מאז 4 חדשים הגשנו בקשות לרשיונות לפחות שתים עשרה וכולן נדחו, עם תירוצים מתירוצים שונים. וודאי עוד יבואו דברים לפני בית המשפט העליון ויפתח סקנדל חדש ובעיקר בעד זה כי אחת מן בקשות אושרה כבר פעמיים בכתב ועוד יותר בע"פ, ולבסוף נדחתה גם היא מתוך כוונת זדון. בית המשפט יגיד את דבריו, ברם העובדה כהיום אינה משתנית כלום בשל צדקתנו. ולכן טעות גדולה טעית מצדך כי רצית להיתלות באילן גדול ומצאת משענת קנה. בכ"א אסור לנו לנגוע יד בכל הענין שלך ועל הראשונים אנו מצטערים…….
– – – – – –
ז' בשבט תש"י
לר'…. מיודענו!
אחדשה"ט, מזה לך כי נאלמת ואין קול ואין קשב ממך. אין אתנו יודע אפילו באיזה עולמות אתה משוטט ומה מעשיך היום. לי באופן פרטי יש מבוקש ממך, כי תוציא לך מראשך, עד שובך הנה בשלום, את הפוליטיקה, ויטב לך ותראה ברכה בעמלך. נא ונא על תזלזל בעצה של משולח מנוסה כמוני, ומה גם כשהענינים היגעים הללו של הפוליטיקה הארורה, לא יברחו ממך, ובבואך הנה עוד יהיו לך מקום להתגדר, והשבועות המעטים שנותרו לך עוד להיות שם, להתמסר לעבודה המעשית תוך היסח דעת גמור מכל משהו אחר.
עלה והצלח!
– – – – – –
…….
נ.ב. אנא תחשוב לך לזכות גדולה לקרב את הצדיק שלנו קרב היטיב, עליו ובזכותו הרבה ממעשינו נשענים כי לא בחיל ולא בנאומים ולא במאמרים כי אם ברוח טהורה……