אש קודש
שנת ת"ש פרשת תצא
כי תצא למלחמה [על אויביך] ונתנו ה' אלוקיך בידיך ושבית שביו
כי איתא מהרב הקדוש איש אלוקי המגיד הגדול זכר צדוק וקדוש לברכה לחיי העולמים על הפסוק אתה כהן לעולם, שכהן – הוא בחינת חסד. אתה – זאת שיכול איש הישראלי לאמור לה' ברוך אתה, זהו חסד מה'. עד כאן לשונו הקדוש.
כי אתה – נוכח, הוא – נסתר, וכשתקנו לנו אנשי כנסת הגדולה לומר בברכות ותפילות לה' בלשון אתה בשם ומלכות, בטח פועלים בדיבורים אלו לעשות התגלות אלוקית, עד שיהיה ה' לנוכח לנו ממש, ונוכל באמת לאמור אתה, ולא תהא ברכה לבטלה, חס ושלום.
וזה שאיתא בספרים הקדושים שכמו שהתפילה צריכה לתורה, כמו שאמר הפסוק מסיר אזנו משמוע תורה גם תפילתו תועבה (משלי כ"ח) כן גם התורה צריכה לתפילה.
ולהנזכר למעלה, כי אנו אומרים ברוך [אתה ה' אלקינו מלך העולם] המלמד תורה לעמו ישראל – היינו להעם כלו, אבל שילמד גם עם כל איש פרטי וידבר אל כל אחד ואחד – צריך כל אחד לפעול זאת,
ובריש ויקרא פירש רש"י: קול לו, קול אליו. משה שמע, וכל ישראל לא שמעו. היינו, משה רבינו שמע גם הקול לו, קול אליו – גם ביחוד ובפרטיות אליו. וכל ישראל, אף שה' מלמד עמהם – אינו לו ואליו בפרטיות, רק מלמד תורה לעמו – להכלל ישראל כלו, וצריך כל אחד לפעל שה' ידבר אליו גם בפרטיות.
ואיך פועלים זאת? על ידי התפילה שאומר אתה ופועל התגלות אלוקית אליו לנוכח, אז ה' מדבר אליו ומלמדו תורה בפרטיות גם כן בלשון אתה בנוכח, ורואה ומשיג כל אחד חלק תורתו מה שה' מדבר אליו ומלמדו, שאין זולתו משיג, וזולתו משיג מה שהוא אינו משיג.
וכמו שאיתא בספר הקדוש "מאור ושמש" על סוד ה' ליראיו, שלא לימוד הקבלה לבד הוא סוד, כיון שכתובה בספרים ויכולים ללמדה, רק השגת אלוקית יתברך, שכל אחד משיג מה שאין זולתו משיג, וכל אחד מה שמשיג מאלקותו יתברך ואינו יכול (להסביר) להבין לזולתו נקרא סוד. עד כאן לשונו הקדוש.
וזה אפשר להשיג על ידי התפילה, כשפועל בה שיעמוד הוא נוכח ה', וידבר אליו בלשון אתה. וגם ה' ידבר אליו בפרטיות, בלשון אתה. אבל שיפעלו דבורינו אשר בלשון נוכח התגלות אלוקית של נוכח, צריך האיש המדבר בתפילה להתגלה משהו מקודם בדיבורי תפילתו, היינו שעצמותו ימצא בהדיבורים של תפילתו. ואז כמים הפנים אל פנים פועל גם בחינת התגלותו יתברך שיהא נוכחו. ואפילו כשתפילתו של האיש היא מקירות לבו, על ידי צרה רחמנא ליצלן, מכל מקום כיון שנפשו משתפכת ונמצאת בדיבורי התפילה, כבר פועל התגלות של נוכח גם אליו בפרטיות.
וזה כי תצא למלחמה על אויביך – אפילו רק משום מלחמה, וגם מלחמת הרשות היא, אז כיון שצר לך עתה, ומתפלל אתה מקירות לבך.ונתנו ה' אלקיך בידיך – זאת יתן לך ה' שיהיה אלוקיך, בחינת אלוקית יהיה שלך בפרטיות.
ושבית שביו – כי ישראל מבקשים השיבנו ה' אליך– שה' ישיב אותנו אליו. והוא יתברך אומר שובה אלי, כנודע. ובהתגלות פרטיות זו אתה פועל ושבית שביו – שתשוב מה שהוא יתברך צריך לשוב, היינו שישיב אתכם אליו.
ניגון אחד המיוחס לרבי מפייסצנה הוא על המלים: הורני ה' דרכך אהלך באמתך, יד לבבי ליראה שמך (תהלים פ"ו
דודעלע – שירת ה"אתה" של רבי לוי יצחק מברדיצ'ב
ריבונו של עולם (4)
ריבונו של עולם
אני אנגן לך דודעלע …איך וויל א' דודעלה שפילען
ריבונו של עולם, אני אשיר לך דודעלע… איך וויל א' דודעלע זינגען
דו דו דו דו
אנה אמצאך ריבונו של עולם
ואנה לא אמצאך ריבונו של עולם
א וואו זאל איך דיר יא געפונען ריבונו של עולם
און א וואו זאל איך דיר נישט געפונען ריבונו של עולם
דו דו דו דו
כאשר טוב – אתה אז עס איז גוט, איז דאך דו
חלילה רע – גם אתה – חלילה נישט אויך דו
ואם אתה הרי אתה… און איז דו איז דאך דו
דו דו דו דו
אז שמים דו ארץ דו מעלה דו מטה דו,
דו דו דו דו דו
מזרח דו מערב דו, דרום דו צפון דו דו דו דו דו דו ….
אתה אתה אתה אתה אתה..
"מאז הן שנות ה'תורה שבימות המשיח שבימות המשיח', עד לימינו אלה, היינו סביבות שנת תשע"ח שכבר מלאה הארץ ספרים אין קץ והידע מונח וזמין לכול והגיע השעה שתהא "תורת כל אחד בידו" מופנמת, וגוברת על התוהו שבנפשו. ובא לציון גואל בימות המשיח-שבימות המשיח- שבימות המשיח, בתלת זימני הוי חזקה ולא יתמהמה עוד, אלא בוא יבוא לא יאחר, אמן".
שבת שלום ושנה טובה. רחל