יד אליהו כי טוב
  • ראשי
  • עלינו
    • על ההוצאה
    • על אליהו כי טוב
  • דפי עבודה
  • חנות הספרים
  • מאמרים
  • צור קשר
  • 19 פריטים1,907.00 ₪
    • חסידים ואנשי מעשה - א 2 x 75.00 ₪
    • ספר הפרשיות - שמות א 2 x 70.00 ₪
    • ספר התודעה (כרך אחד) 2 x 85.00 ₪
    • הפרשיות - סט שלם 1 x 700.00 ₪
    • ספר הפרשיות - בראשית א 1 x 70.00 ₪
    • ספר הפרשיות - בראשית ב 1 x 70.00 ₪
    • ספר הפרשיות - ויקרא ב 1 x 70.00 ₪
    • ספר הפרשיות - דברים ב' 1 x 70.00 ₪
    • סדר ליל פסח 1 x 77.00 ₪
    • עינא פקיחא - הבו גודל 1 x 40.00 ₪
    • יוסף דעת - מסכת שבת א' 1 x 45.00 ₪
    • ספר הפרשיות - במדבר ב 1 x 70.00 ₪
    • יוסף דעת - מסכת עירובין 1 x 45.00 ₪
    • ספר הפרשיות - במדבר א 1 x 70.00 ₪
    • איש וביתו 1 x 75.00 ₪
    • יוסף דעת - מסכתות נדרים נזיר 1 x 45.00 ₪
    • סל קניות
      רכישה
  • דף הבית
  • על ההוצאה
  • על אליהו כי טוב
  • חנות הספרים
  • מאמרים
  • צור קשר
יד אליהו כי טוב
  • ראשי
  • עלינו
    • על ההוצאה
    • על אליהו כי טוב
  • דפי עבודה
  • חנות הספרים
  • מאמרים
  • צור קשר
  • 19 פריטים1,907.00 ₪
    • חסידים ואנשי מעשה - א 2 x 75.00 ₪
    • ספר הפרשיות - שמות א 2 x 70.00 ₪
    • ספר התודעה (כרך אחד) 2 x 85.00 ₪
    • הפרשיות - סט שלם 1 x 700.00 ₪
    • ספר הפרשיות - בראשית א 1 x 70.00 ₪
    • ספר הפרשיות - בראשית ב 1 x 70.00 ₪
    • ספר הפרשיות - ויקרא ב 1 x 70.00 ₪
    • ספר הפרשיות - דברים ב' 1 x 70.00 ₪
    • סדר ליל פסח 1 x 77.00 ₪
    • עינא פקיחא - הבו גודל 1 x 40.00 ₪
    • יוסף דעת - מסכת שבת א' 1 x 45.00 ₪
    • ספר הפרשיות - במדבר ב 1 x 70.00 ₪
    • יוסף דעת - מסכת עירובין 1 x 45.00 ₪
    • ספר הפרשיות - במדבר א 1 x 70.00 ₪
    • איש וביתו 1 x 75.00 ₪
    • יוסף דעת - מסכתות נדרים נזיר 1 x 45.00 ₪
    • סל קניות
      רכישה
  • דף הבית
  • על ההוצאה
  • על אליהו כי טוב
  • חנות הספרים
  • מאמרים
  • צור קשר
מלכויות לכ"ח כ"ט ניסן / ר' עודד כיטוב
ראשי » מאמרים » מלכויות לכ"ח כ"ט ניסן / ר' עודד כיטוב

מלכויות לכ"ח כ"ט ניסן / ר' עודד כיטוב

25/04/2025 10:10 אין תגובות

כח. ליום כ"ח ניסן.

דיברנו בנצח-והוד-שבגבורה על יצחק כמשפיע על סביבותיו, בלא לזוז ממקומו העצמי (אשר הוא עיקר עניינו ומידתו). היום ביסוד שבגבורה, נדבר על המשפיע המרכזי בגבורה, היסוד שבקו האמצעי ובסוף המידות הקצוות (כהמשך לתפארת, גוף ומרכז המידות, כידוע ש"תולדות יעקב יוסף" ולכן "הגוף והברית נחשבים אחד"), וקרוי "כל" על שם שתפקידו להכיל ולכלול ולרכז את כולם לקראת ההשפעה למלכות, לשטח, ל'נוקבא' המקבלת.

בענין יצחק שבו ובתולדותיו אנו עוסקים ומתבוננים, מדובר כמובן על השפעתו-ברכתו לבניו שהוליד מעצם עצמו, מ"טיפי מוחו" שהיא כמובן מרכז ועיקר השפעתו של אדם. ברכה עולה זכר-משפיע. כשם שהיסוד-הברית הוא המוליד בפועל, כך אליו מתייחסת ברכת האב לבנים בכלל ולבנו בכורו ראשית אונו בפרט. בסיפור המפורט והדרמטי של ברכת יצחק ניכר היטב כמה הברכה – כמו הלידה – היא ממשית ומשמעותית ונלקחת במלוא-הרצינות על ידי כל המעורבים, וגם כשהיא ניתנת לכאורה ב'טעות' היא 'בלתי הפיכה', ו"גם ברוך יהיה" המתברך.

פתיחת הסיפור בזקנתו והכהיית עיניו של יצחק, בא להסביר אפוא לא את העדפתו את עשו, אשר אותו אהב מאז ומתמיד, אלא בעיקר היאך נתגלגלה 'מן השמים' הברכה לידי יעקב מתוך זקנתו-חכמתו-הנפלאה-ממנו-עצמו ומתוך עוורונו-רב-האור-הפנימי, אך אולי גם כדי להמחיש את תוקף ריכוזו-צמצומו-לתוך-עצמו, אל גרעין הכח של גבורתו-יראתו-ראייתו, אשר בהתאם לכך, 'ביחס ישר', עצמת הברכה היוצאת מפיו ופעולתה לדורי דורות.

יצחק היוצא לשוח בשדה, הוא עצמו (בניגוד לאברהם) "איש שדה" ארצי ["שורש הכלים" ועיקר "בנין המלכות" שהוא מן הגבורות דווקא, כמדובר לא אחת], וכפי שנשמע מאמירתו לעשו "צא השדה" ומהתמוגגותו מריח השדה העולה מיעקב. משום כך אוהב הוא את עשו איש השדה, איש השטח, איש המעשה, שהרי "המעשה הוא העיקר", עיקר מקומה ועניינה של המלכות, אשר היא תכלית הכוונה, ולשָׁם דווקא יש להשפיע את כל הכוחות-הברכות (והאורות-האנרגיות).

אלא שלמרבה הפלא נתברר שיעקב הוא איש המעשה האמתי, "יותר עשו מעשו", דווקא משום ששומר הוא גם על קולו-קול-יעקב וחיבורו לאהלי אברהם, בעוד שעשו-איש-המעשה הקלאסי 'הצליח' איכשהו להתנתק ממקורות הכוח שלו, בז לבכורתו-אשר-היא-ברכתו, ואיבד את המלכות. דוד המלך, האדמוני כעשו, נזרע אפוא בתוך יעקב (דרך יהודה בן לאה שמיועדת הייתה לעשו), וכסאו יהיה נכון בישראל עד עולם.

כניסתו של יעקב אל העניין שלא ביזמתו שלו, אלא בדחיפת רבקה אמו (שהיא במידה מסוימת גם שרה אמו של יצחק (ככתוב ויביאה יצחק האהלה-שרה-אמו), היינו הבינה-שרש-הגבורה), תלמד אותנו היום על המלכות בישראל שאינה נלקחת בכוח ובמחטף, אלא כדוד האומר: "הנקלה בעיניכם התחתן במלך – ואנכי איש רש ונקלה" ואינו דוחק את השעה (כפי שגם יעקב אינו דוחק את מימוש מלכותו-ברכתו מידית), וממתין עד שיבואו מיזמת כל שבטי ישראל אליו חברונה ככתוב.

אמנם כשהוא נכנס אל העניין, עושה הוא אותו במלוא הכשרון, 'בשתי ידים ימניות' וב'עצבים של ברזל', כצייד מבטן ומלידה, ומוכיח על עצמו כי אכן הוא הבכור האמיתי, הנולד מטיפה ראשונה, "בני בכורי ישראל", ולו יאתה מלוכה.

 

כט. ליום כ"ט ניסן.

במלכות שבגבורה ניתן לדבר על שליחת יצחק את יעקב המתברך אל "העולמות התחתונים", כטבע המלכות שרגליה יורדות מות, לתחתית המציאות, וכאן – לבית לבן בחרן, מקום חרון אף של מקום, לקחת לו משם אשה (- המלכות-הנוקבא) ולהתמודד בפועל עם המציאות כשהיא לעצמה, הנראית מנותקת לגמרי מאורות ובארות המים החיים.

ואולם נראה כי חשוב לדבר היום גם על ברכת עשו המנותק המפסיד ועתידותיה. שכן נראה שיצחק, גם כשהוא מאשר את ברכתו-גבירותו של יעקב, אינו מוותר על מחשבתו הראשונית ביחס לעשו ומברך גם אותו ברכה שאינה של מה בכך, ואף מדבר על אפשרות של פריקת עולו של יעקב מצווארו. כך גם המסופר בהמשך שבסופו של דבר מתפייס עשו עם יעקב ו'מנשקו בכל לבו', העובדה שהכתוב מאריך במשפחת עשו ואלופיו, ומספר שיצחק נקבר על-ידי "עשו ויעקב בניו", רומזת שיש מקום לעשו באופק של יעקב.

כי-כן לא מדובר על עובד אלילים-אשר-כליל-יחלופו כזיוף גמור (ואין לך (כמעט) "אלהי אדום" במקרא!), וגם לא כל עשו הוא עמלק שסופו מחִייה. עשו הוא 'אחיו החילוני' של יעקב, שבגאוותו מתנכר וכופר ומואס ב'עבודה' הכרוכה בבכורה, אך אינו משולל חכמת מציאות מפוכחת, שגם בישראל יש נטייה לפזול אליה בלקיחת נשים נכריות ו"בילדי נכרים יספיקו", וסופה לבוא גם היא אל הר הקודש, כאשר יסור עשו מכפירתו-גאוותו ומרירותו, כי תגבר חכמת ישראל על הנפרדוּת שהיא  הקליפה שבחכמת עשו, ואז תבוא על תיקונה דרך אחיו ישראל (ראו על כך באריכות וטוב טעם בספר מן הפרדס לפרשת תולדות).

מדובר כמובן על התרבות המערבית וזיקתה לישראל, ותיקונה העתידי בקרב ישראל, כאשר יעלו מושיעים בהר ציון לשפוט – ולברר – את הר עשו. והיתה לה' המלוכה.

שתף את החברים שלך
השארת תגובה

ביטול

כתבים ודברי הגות
  • מאמרים מאת ר' אליהו כי טוב
  • מכתבים
  • על ר' אליהו כי טוב
  • פרשת השבוע והמועד
  • רשימות; אקטואליה
  • שונות
  • תקצירים וליקוטים שונים
תגובות אחרונות
  • רוחה על מלכויות ו-ח ניסן / ר' עודד כיטוב
  • עודד כיטוב על הורים ובנים וגילויי תורה / ר' עודד כיטוב
  • יוסי בן ארזה על הורים ובנים וגילויי תורה / ר' עודד כיטוב
  • עודד כיטוב על הורים ובנים וגילויי תורה / ר' עודד כיטוב
  • עודד כיטוב על הורים ובנים וגילויי תורה / ר' עודד כיטוב
יד אליהו כי טוב

אתר יד אליהו כי טוב נועד להציב יד לאיש ולחזונו ולפרסם את כתביו, שיש בהם להביא טובה וברכה.
האתר מפרסם לפרקים מאמרים חדשים וישנים בענייני השעה, פרשות השבוע ועוד.

כתובת: הרב משקלוב 6, ירושלים
טלפון: 02-6518128, 02-6511762
דוא"ל: yadkitov@gmail.com

על ההוצאה

הוצאת 'יד אליהו כי טוב' הוקמה על ידי חנוך בן ארזה ז"ל, חתנו של ר' אליהו כי טוב ואוהבו כבנו, בשנת תשל"ז (1977) לזכרו ולהפצת פועלו הספרותי של אליהו כי טוב. ההוצאה ההדירה מחדש את ספרי אליהו כי טוב שהפכו במשך הזמן לנכסי צאן ברזל בארון הספרים היהודי, ובצדם ספרים נוספים שנכתבו בהשראת רוחו וחזונו של האיש.

צור קשר





נשמח לעמוד לרשותך בכל עת

© יד אליהו כי טוב 2015
Created by Web3d
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס